Alustasarjan säätö

Tärkein ero tyyppien välillä on iskunvaimentimen varren asento. Jousen alalautasella madallettavissa alustasarjoissa varsi painuu samalla kun auto madaltuu. Ilman apujousta voi jousi suurilla madalluksilla jopa hypätä pois paikaltaan ja vastaavasti iskunvaimentimen riski pohjaamiseen on suurempi.
Jousen esijännityksen säätäminen on jousen alalautasella madallettavissa käytännössä mahdotonta ellei alustaa jätetä korkeimpaan asentoon.

Alakannakkeella säädettävissä malleissa iskunvaimentimen varsi pysyy koko ajan samassa kohdassa eikä pohjaamisen tai jousen irtoamisen mahdollisuutta ole. Iskunvaimentimen vaimennusominaisuudet eivät myöskään muutu korkeutta säädettäessä. Alakannakkeella säädettävä sarja mahdollistaa erillisen jousen esijännityksen säädön, ja sen seurauksena myös auton kulmapainot voidaan säätää oikein.

Asennus- ja korkeudensäätöohje

Alustan korkeus säädetään siirtämällä alakannaketta iskunvaimentimeen nähden. Korkeutta säädettäessä on alustan oltava tasainen. On suositeltavaa että tankki on noin puolillaan ja auto normaalisti kuormattu.

Jokaisen säätökerran yhteydessä on hyvä tehdä seuraavat asiat:
* Kiristä yläpään ja alakannakkeen pultit ja käytä niissä kierrelukitetta.
* Rasvaa mahdollinen yläpään pallonivel esim. vaseliinilla.
* Varmistu lukiterenkaiden kireydestä. Ne tulee kiristää esim. vasaralla säätöavainta naputellen. Kierrelukitetta ei saa käyttää. Kierre voidaan voidella esim. CRC tai WD40 öljyillä.
* Korkeudensäädön päätteeksi suojaa lukiterenkaat ja reilusti kierrettä esimerkiksi sähköteipillä. Tämä estää lian pääsyn kierteisiin ja seuraavat säätökerrat helpottuvat.
* Voitele iskunvaimentimen varsi suojakumin kohdalta, ja kiristä suojakumi iskunvaimentimen rungon päälle nippusiteellä. Näin se pysyy aina paikollaan ja antaa parhaan mahdollisen suojan.
* Pölyisissä olosuhteissa käytettäviin autoihin suosittelemme myös yläpään pallonivelen suojaamista. Tämä onnistuu helposti ilmansuodattimen tapaan öljytyllä vaahtomuovin palalla joka kiristetään nippusiteellä suojaksi jousen ylälautasen ja pallonivelen väliin.
* Tee nelipyöräsuuntaus ensitilassa, se vaikuttaa huomattavasti auton ajo-ominaisuuksiin.


Asennusta aloitettaessa coiloverit säädetään verrattain pitkiksi ja saman mittaisiksi per akseli. Ensiasennuksessa jousen esijännitystä säädetään noin 5 mm, myös tämä säädetään pareittain samaan.
Samalla kun nyt ylipitkät patruunat asennetaan autoon, löysätään kaikki tukivarsien kiinnityspultit. Pultteja ei tarvitse poistaa, riittää että ne pyörivät sormin. Asenna tolpat autoon ja laske auto pyörilleen.

Jouset painuvat alussa muutaman millin kun ne asettuvat. Täten esijännitystä kannattaa säätää noin 4-5mm jolloin todellinen jännitys jää sisäänajon jälkeen noin kahteen millimetriin.

Mittaa etäisyys renkaista lokasuojiin. Arvioi nyt haluamasi oikea korkeus ja vähennä se äsken ottamistasi mitoista. Nyt voit yksinkertaisesti laskea kuinka paljon alakannaketta tulee siirtää jotta pääset tavoitekorkeuteen.

Alakannaketta siiretään halutun madalluksen verran. Laske auto pyörilleen tuloksen tarkistamiseksi, ja kiristä sitten kaikki pultit tukivarsista.

Pulttien löysääminen ja kiristäminen auto pyörillään jokaisella säätökerralla on tärkeää, koska se takaa ettei alustan pusliin jää kiertojännitystä joka haittaa iskunvaimentimen toimintaa ja voi aiheuttaa puslan repeytymisen.

Autoissa joissa jousi on erillinen, tulee jousen alakannaketta säätää sen sijainnista riippuen. Näissä jousen alalautasta ei yleensä siirretä halutun mahdalluksen määrää, vaan huomattavasti vähemmän koska jousi on sisempänä. Valitettavasti tälläisissä tapauksissa yritys ja erehdys on helpoin tapa säätöön. Erillisellä jousella varustetuissa alustasarjoissa tulee iskunvaimentimen pituutta säätää vastaavasti niin että se painuu lepoasennossa noin 1/3 liikeradastaan.

Pompotukset, liika jäykkyys ja muut ilmiöt

Alusta on sykkivä kokonaisuus joustavia ja liikkuvia osia, ja sen toimintaan vaikuttavat renkaat sekä alustan puslat itse alustasarjan lisäksi.

Pompotuksiin löytyy usein apu eri rengaspaineita kokeilemalla tai jousen esijännitystä laskemalla. Myös

Kolina alustan vaihdon jälkeen kielii usein joko löysästä tukivarresta tai koiranluusta.

Liika jäykkyys voi johtua esijännityksestä. Myös matalaprofiiliset renkaat lisäävät alustan pintakovuutta.
Nippelitietona lämpötila vaikuttaa iskarin jäykkyyteen. Öljyn viskositeetti kasvaa lämpötilan laskiessa, ja siten on perusteltua laskea vaimennusasetuksia talvea vasten.

Ääni kääntäessä voi johtua siitä että pyörä osuu muuttuneen korkeuden tai pyöränkulman takia sisälokasuojaan. Vilkaise pyöränkoteloon ja tarkista renkaan reunat ja sisälokasuoja hankausjälkien varalta. Jousen alalautanen voi myös likaisena aiheuttaa rahinaa, eli sen voi rasvata ja puhdistaa.

Tarvike- ja työkalulista asennukseen

* Normaalit työkalut kuten tunkki, pukit, räikkäsarja, momenttiavain, kuusiokolosarja, sivuleikkurit.
* Vaseliinia tai muuta paksua rasvaa. Spray vaseliini olisi paras.
* CRC, WD40 tai vastaava yleisvoiteluaine.
* Kierrelukitetta
* valinnainen: Muutama rulla sähköteippiä tai vastaavaa
* valinnainen: Muutama normaalipituinen nippuside, 10kpl ok
* valinnainen: Noin 50x10cm pala 10-20mm paksua vaahtomuovia esim vahasta patjasta.

Huolenpito ja huoltotarpeet

* Yläpään palloniveltä tulee voidella säännöllisesti esimerkiksi auton pesun yhteydessä. Vaikka pallonivel on laadukas, lyhenee sen käyttöikä mikäli sitä ei voidella. Sama periaate kun öljynvaihdoissa. Pullo spray vaseliinia on kätevä apu.
* Renkaanvaihtojen yhteydessä kannattaa voidella etuakselin jousilautaset sekä tarkistaa suojakumien ja mahdollisen yläpään vaahtomuovisuojan kunto. Uusi tarvittaessa.