D2 Drift

D2 Drift

D2 Drift alustasarjat Drift alustasarja on driftingiin optimoitu alustaratkaisu. D2 Drift alustasarjoissa on käyetty Inverted/Upside Down Monotube iskunvaimenninta kaikissa McPherson tolpissa. Inverted ratkaisu vähentää auton jousittamatonta massaa ja parantaa siten alustan reagointia. Alustan reagointi paranee, koska kevyempi jousittamaton massa yksinkertaisesti liikkuu nopeammin, ja pyöräntuenta voi siten mukailla tien pinnan muotoja tarkemmin. Helppo jokamiehen esimerkki on verrata pienen naulan naulaamista joko pienellä vasaralla tai moukarilla, pieni vasara liikkuu herkemmin ja nopeammin verrattuna moukariin. Alustasarja sisältää kaiken alakannakkeesta joko täysin kumiseen tai kumivaimennettuun pallonivel yläpäähän. Yläpään tyyppi määräytyy auton alustarakenteen mukaan. Nyrkkisäännön ollessa se, että mikäli yläpään asennolla voidaan vaikuttaa pyöränkulmaan, on yläpää säädettävä. Hinnastossa on mainittu jokaisen automallin kohdalla joko uniball, kumi, tai muu. Uniball on säädettävä yläpää, jämäkkä kuminen perus yläpää jota ei voi säätää. Muu yläpään tyyppi tarkoittaa sitä, että iskunvaimennin kiinnitetään joko auton alkuperäisellä yläpäällä tai silmukalla. Alkuperäistä yläpäätä käytetään vain sellaisissa tapauksissa joissa alustasarjan yläpää on jollain tavalla erikoinen kiinnitykseltään tai muodoltaan ja siten joko sen valmistuskustannukset olisivat liian korkeat tai valmistaminen olisi jopa mahdotonta. Esimerkkinä alkuperäisen kiinnityksen käytöstä ovat esimerkiksi tiettyjen mersujen iskunvaimentimet jossa iskunvaimennin kiinnitetään kahdella kumipuslalla noin 15mm reiän läpi - säädettävän yläpään tekeminen tämäntyyppiseen ratkaisuun vaatisi korin runsasta muokkaamista. Drift alustasarjat pähkinänkuoressa: 4 kpl iskunvaimentimia joissa yläpäät ja jouset. Street alustoista poiketen etuiskunvaimentimissa camber-säädettävän yläpään tilalla ns. 3D yläpää jossa camber sekä casterkulman säätö. Street alustoista poiketen McPherson tolpissa Inverted monotube vaimennin. Iskunvaimentimien säätötyökalut. Kiristysrenkaiden säätötyökalut. Jarruletkujen ja abs-johtojen kannakkeet. Alustasarjan korkeuden säätö tapahtuu alakannakkeesta jota voidaan siirtää iskunvaimentimen runkoon nähden. Halvempien alustasarjojen lailla D2 alustasarjan korkeutta ei saa säätää jousen alalutasesta koska iskunvaimennin painuu näin kasaan. Jousen esijännityksen tai kulmapainojen säätö tapahtuu jousen alalautasta säätämällä. Jousen esijännitystä säätämällä voidaan vaikuttaa auton niinsanottuihin kulmapainoihin ja jossain määrin myös alustan jäykkyyteen. Alustan jäykkyyden säätö tapahtuu mukana tulevilla säätöavaimilla jotka yksinkertaisesti pudotetaan iskunvaimentimen sisään. Säätönupista voi säätää ulosjouston vaimennusta 36 portaan verran. Säätö toimii käytännössä niin, että nupilla säädetään pientä venttiiliä joka rajoittaa öljyn virtausta männän yläpuolelta sen alapuolelle. Säätöventtiili on vain shimmipakan ohivirtauskanava joten iskunvaimenninta ei saa ns. lukkoon vaikka säädön vetäisikin kaakkoon. Alustasarjan vaikutus pyöränkulmiin. Alustan korkeuden muuttaminen, ja usein jo pelkän iskunvaimentimen käyttäminen löysällä vaikuttaa pyöränkulmiin. Kun alustaa madalletaan, muuttuvat myös alustan tukitankojen kulmat jotka vaikuttavat suoraan pyöränkulmiin. Alustan korkeuden muuttamisen jälkeen pyöränkulmat on kuitenkin syytä säätää kuntoon jo renkaiden ennenaikaisen kulumisen estämiseksi. Pyöränkulmien säätämisellä saadaan alustasarjan asentamisesta irti myös maksimaalinen pito ja ajonautinto. Pyöränkulmilla on ihan aikuisten oikeasti erittäin suuri vaikutus ajettavuuteen ja auton käyttäytymiseen, älä siis jätä kulmia säätämättä! Alustasarjojen takuu. Kilpakäyttöön tarkoitetuissa osissa ei ole street alusarjojen lailla takuuta. Kysy tarjous sinua kiinnostavasta sarjasta myynti@jh-sound.fi tai 0505520339